POŽARI NA VOZILIMA
Kako da mogućnosti izbijanja požara svedete na minimum
Brošuru možete preuzeti ovde.
Kako da mogućnosti izbijanja požara svedete na minimum
Brošuru možete preuzeti ovde.
U ovo doba godine svedoci smo sve većeg broja saobraćajnih nezgoda kojima su uzrok vremenske prilike (magla i poledica) usled kojih do izražaja dolaze greške vozača u vidu nedržanja dovoljnog odstojanja i neprilagođavanja brzine stanju i uslovima na putu. Svim vozačima je vožnja po gustoj magli izuzetno neprijatna, a posebno onima koji nemaju iskustva i do sada nikada nisu vozili u takvim uslovima. Upravo oni predstavljaju rizik kako po sebe tako i po druge učesnike u saobraćaju.
Donosimo vam nekoliko saveta za bezbedniju vožnju pri ovakvim vremenskim prilikama:
1. Na put samo ako morate
Magla se najčešće spušta rano ujutru i predveče oko predela u blizini reka i jezera. Zato, ukoliko možete
da birate, probajte da izbegnete vožnju u to doba dana. Pratite vremensku prognozu.
2. Smanjite brzinu
Prilagodite brzinu stanju i uslovima na putu. To praktično znači da po magli treba da vozite brzinom
pri kojoj ćete moći da se zaustavite pred bilo kojom preprekom kada je uočite.
3. Povećajte odstojanje
U uslovima smanjene vidljivosti, kao što je magla, držite veće odstojanje od vozila ispred. Time sebi
dajete više vremena za reakciju u slučaju nepredviđenih okolnosti.
4. Voziti sredinom saobraćajne trake
Prilikom kretanja kroz gustu maglu kao orijentire koristiti središnju liniju i desnu liniju ivice
kolovoza, ukoliko je obeležena. Kako bi se izbegla vozila iz suprotnog smera, kao i pešaci i biciklisti
koji se kreću uz desnu ivicu kolovoza, nastojati da vozilo uvek bude podjednako udaljeno od te dve linije.
5. Na raskrsnici dodatna opreznost
Kada priđete raskrsnici spustite prozore i osluškujte saobraćaj. Ovo je dobar način da ukoliko je vidljivost
toliko loša ipak znate kad je možete proći.
6. Pazite na led
Kada je vrlo hladno i spusti se magla, računajte na to da ona lako i vrlo brzo može da se zaledi na kolovozu.
Tako u samo jednom trenutku podloga može postati vrlo klizava. Zato prilikom vožnje po magli i klizavom
kolovozu vozilom upravljajte bez naglih i ishitrenih pokreta.
7. Četiri pokazivača pravca i zaustavljanje
Ukoliko se desi da je magla toliko gusta, ili jednostavno vi ne vidite kuda se krećete, najpametnije je
da parkirate vozilo pokraj puta i naravno uključite sva četiri pokazivača pravca kako bi vas drugi učesnici u
saobraćaju primetili. Ukoliko je magla toliko gusta i vidljivost smanjena na
najmanju moguću meru potrebno je i za vreme vožnje držati sva četiri pokazivača pravca da bi bili
uočljiviji.
8. Uključite grejače stakala
Kako magla može da stvori vlagu, slobodno uključite grejače stakala i korisitite brisače kako biste
omogućili što bolju vidljivost.
9. Svetla za maglu
Svakako jedna od najvažnijih stvari jesu svetla za maglu. Ukoliko ih imate na svom vozilu, koristite ih,
jer su postavljena nisko i usmerena ka dole i široko što je po magli jedino rešenje za osvetljavanje puta i
sprečavanje zaslepljivanja drugih vozača. Kad su svetla usmerena ravno, kao kod običnih farova, a posebno kad
su uključena duga svetla, po magli dolazi do reflektovanja svetlosti i zaslepljivanja.
10. Isključite sve što može da vas ometa
Isključite muziku, mobilni telefon, ili bilo šta što će vas dekoncentrisati. Po magli je najvažnija vaša puna pažnja.
![]() |
Raspetljajte lanac i razvucite ga, i tako razvučenog ga postavite ispod pogonskog točka
|
![]() |
Lance provucite sa unutrašnje strane da sredina gumenog obruča lanca dođe otprilike na sredinu točka, a ostale lanca rukama razvucite na zemlji sa prednje strane točka
|
![]() |
Nakon toga, podignite levu i desnu stranu gumenog obruča i spojite ih na vrhu točka
|
![]() |
Uzmite bočne lance, pa ih redom povežite u krug, i uverite se da su svi lanci dobro i podjednako zategnuti.
|
![]() |
Kada ste sve ovo uradili, sedite i provozajte auto nekoliko metara. Nakon toga, izađite i proverite lance i po potrebi ih ponovo pritegnite.
|
Srećnu i bezbednu vožnju želi Vam
Naftagas- Transport, Sektor za tehničku podršku
ZAŠTO JE BRZINA VAŽNA? | ||||
---|---|---|---|---|
BRZINA |
PUT
REAGOVANJA
|
PUT KOČENJA |
ZAUSTAVNI PUT |
VREMENSKI USLOVI |
50 km/h | 14m | 14m | 29m | SUV KOLOVOZ |
14m | 31m | 45m | MOKAR KOLOVOZ | |
60 km/h | 17m | 22m | 39m | SUV KOLOVOZ |
17m | 45m | 62m | MOKAR KOLOVOZ | |
80 km/h | 22m | 40m | 62m | SUV KOLOVOZ |
22m | 81m | 103m | MOKAR KOLOVOZ | |
100 km/h | 28m | 62m | 90m | SUV KOLOVOZ |
28m | 127m | 155m | MOKAR KOLOVOZ | |
120km/h | 33m | 90m | 123m | SUV KOLOVOZ |
33m | 182m | 215m | MOKAR KOLOVOZ | |
Vreme koje protekne od uočavanja opasnosti do trenutka pojave kočenja(vreme reagovanja sistema vozač-vozilo), iznosi oko 1 sec (vozač 0,8 i vozilo 0,2). |
ZAŠTO JE VAŽNO VEZIVATI SIGURNOSNI POJAS
Sigurnosni pojas je osnovni element zaštite putnika i njegovim korišćenjem:
• sprečava se udarac tela u delove enterijera vozila,
• produžava se vreme usporenja tela pri sudaru,
• raspoređuje se sila udarca na otpornije delove tela.
Istraživanje koje je sprovela Agencija za bezbednost saobraćaja početkom 2013. godine je pokazalo sledeće:
• 61 odsto vozača koristi pojas,
• 50 odsto suvozača koristi pojas,
• 3 odsto putnika na zadnjem sedištu se vezuje.
Kretanje putnika u vozilu prilikom čeonog sudara bez sigurnosnog pojasa
i sa zakopčanim pojasom. Prema podacima Svetske zdravstvene organizacije, vezivanje sigurnosnih pojaseva može značajno doprineti smanjenju smrtnog stradanja prilikom saobraćajne nezgode (na prednjim sedištima od 40 do 50 odsto, a na zadnjim oko 25 odsto).
Ukoliko bi svi vozači i putnici u Srbiji koristili sigurnosni pojas za vreme učestvovanja u saobraćaju, procenjuje se da bismo u toku jedne godine spasili najmanje 100 života.
Ključni razlozi zbog kojih je važno koristiti pojas na zadnjem sedištu:
• Napredni bezbednosni sistemi, kao što su airbag-ovi (prednji, bočni itd.) i pirotehnički zatezači pojaseva, iz bezbednosnih razloga su isključeni, ili ne mogu da funkcionišu kada pojas nije vezan.
• Prednja sedišta nisu dizajnirana tako da mogu zadržati nalet jednog ili više ljudskih tela pri velikoj brzini (na primer, masu putnika koji sa zadnjeg sedišta udaraju u prednje sedište prilikom naglog zaustavljanja), što negativno utiče na bezbednost putnika koji se voze na prednjim sedištima.
Putnik koji nije vezan na zadnjem sedištu rizikuje teške telesne povrede čak i u situacijama kada nije došlo do direktnog sudara sa drugim automobilom, već samo do naglog kočenja.
• Prilikom prevrtanja automobila, ili naglog zaustavljanja, povećan je rizik da putnik ispadne kroz staklo automobila.
Opšte informacije
• Budite svesni svojih ograničenja, kao i ograničenja ostalih vozača. Ostanite koncentrisani na okruženje.
• Nemojte činiti nagle pokrete, izbegavajte naglo dodavanje gasa (ono mora biti postepeno i po malo).
• Izbegavajte nagla kočenja i prevelike brzine.
• Povećajte udaljenost od vozila ispred vas.
• Kako biste sprečili opasnost od proklizavanja na uzbrdici, možete koristiti viši stepen prenosa od onog koji biste inače koristili po suvom vremenu.
Pokretanje
• Prilikom pokretanja vašeg vozila po snegu, kako biste izbegli opasnost od proklizavanja, neophodno je vrlo postepeno dodavati gas. Ako točkovi počnu da proklizavaju, uključite viši stepen prenosa kako biste smanjili silu koja se dovodi na točkove i pokrenuli vozilo na zadovoljavajući način.
Kočenje
• Važno je da predvidite kočenje procenom potrebnog zaustavnog puta i korišćenjem naizmenično kočenja motorom i papučice kočnice. Kočenje mora biti postepeno kako bi se sprečilo blokiranje točkova, koje bi moglo dovesti do proklizavanja i gubitka kontrole nad vozilom. U slučaju blokiranja i proklizavanja, otpustite papučicu kočnice da biste ponovo uspostavili prianjanje na tlo, pa ponovo postepeno zakočite, nastavljajući da koristite kočenje motorom. Za smanjenje opasnosti od blokiranja točkova prilikom vožnje po nizbrdici, možete koristiti niži stepen prenosa od onog koji biste koristili po suvom vremenu.
• Pre suočavanja s nekom opasnom situacijom (oštra krivina, usporavanje) unapred razmislite o kočenju, kako bi bilo što postepenije, te koristite kočenje motorom.
Krivina
• Pre ulaska u krivine smanjite svoju brzinu, pazeći pritom da usporite na ravnom delu. Za savladavanje krivina, vaše delovanje na točak upravljača mora biti nežno i stalno, kako bi se sprečilo proklizavanje i gubitak kontrole nad pneumaticima.
• U krivini, zadržite malu i stalnu brzinu kako biste sprečili debalans vozila. Ako napred nema upravljivosti, treba povratiti prianjanje na tlo. Zato, smanjite brzinu otpuštanjem papučice gasa: ako je potrebno, lagano pritisnite kočnicu bez blokiranja točkova. Ako počne da proklizava zadnji kraj vašeg vozila (vozila s pogonom na prednje točkove), dodajte gas za uravnoteženje vozila. Ni u kojem slučaju nemojte kočiti, tako će doći do još veće neuravnoteženosti pozadi.
Čekamo Vas na NIS Petrol benzinskim stanicama!
Vremena kada se na benzinsku stanicu stajalo samo zbog goriva su davno iza nas. Doduše, ako je to jedino što Vam je potrebno u datom trenutku onda ste na pravom mestu. Nudimo Vam sve tipove goriva vrhunskog kvaliteta uz istu takvu uslugu. U slučaju da Vam zatreba još nešto naši zaposleni su tu da urade sve što treba. Svako radi svoj posao predano i pedantno. Kvalitet usluge se podrazumeva, jer svi su svesni da su baš oni to nasmejano lice koje vidite kada nas posetite i zbog koga nam se opet vraćate.
Pauze u vožnji su više nego poželjne, pogotovo ako ste krenuli na duži put. Iskoristite ih da se razmrdate, okrepite ali i da učinite par sitnih stvari koje će putovanje učiniti prijatnijim. Čišćenje vetrobranskog stakla i farova, dopuna tečnosti za pranje, provera brisača i mnoge druge sitnice ne traže puno truda. Ukoliko je nivo tečnosti za pranje stakla nizak, ili Vam nedostaje bilo šta iz tog segmenta, slobodno pitajte, mi smo spremni za takve situacije.